Sömnsvårigheter

Sen slutet av våren har mina nattrutiner förändrats märkbart. Från att sova nonstop hela nätterna har jag numera minst en vaken stund per natt. Alla gånger pga kissnödighet. Vissa nätter går det urfint att somna om. Vissa går det jättedåligt. De senare blir tyvärr mer och mer frekventa. Efter fyra timmars sömn i natt var jag tvungen att gå upp. När jag sen skulle somna var det ett jäkla liv – ingen aning om det var cheerleading/fotbolls/boxning/riverdanceintentioner. I vilket fall var det omöjligt att somna om. Då passade det tydligen väldigt bra att strukturera mina arbetsrelaterade tankar: ”vilka är nyckelprioriteringarna inför hösten?”, ”hur ska jag lägga upp anställningsintervjuerna?” … 40 minuter senare hade jag fortfarande inte somnat, däremot noga studerat J:s rörelsemönster i sömnen. Det var då jag kom på knepet: att föreställa mig att jag putsar fasaden på ett grått hus. Max 15 minuter senare sov jag som en stock.

Kommentera

