Och jag som ville jobba med data

Jag har läst en kurs i webbutveckling i sommar. Väldigt roligt, med tanke på att jag lärt mig en hel drös nya skills som kommer att komma väl till pass framöver. Väldigt tråkigt, med tanke på att att jag inte pallat tenta av kursen i tid pga att kursens pedagogiska upplägg var ett skämt.

Materialet vi haft till vårt förfogande har främst bestått i powerpointbilder med kommentarer, som kanske fyllde en funktion när någon talade utifrån dem, men knappast är ensamt dugliga som undervisningsmaterial. Dessutom är bilderna ej sökbara, vilket försvårar överskådligheten nämnvärt. Den rekommenderade kurslitteraturen var en pedagogiskt svag samt tre år gammal, dvs till stora delar passé, bok.

Distanskurser och forum. Jag lär mig _aldrig_ att det är fritt fram att ställa rättframma frågor om svaren på inlämningsuppgifterna trots att det informeras på förhand om att det inte är okej. Men, _nästa_ distanskurs jag läser ska jag minnas det och ställa alla frågor på en gång, så en slipper  hålla på och traggla i flera dagar. 1 lärdomspoäng – kaching.

Jag vet inte riktigt vad som är mest konstruktivt; att skicka en utförlig utvärdering på kursen med förbättringsförslag eller att skita i allt och gå vidare. Kunskaperna har jag ju med mig i vilket fall – även om hälften av dem skriker 90-talswebbmaster.  (OBS. Här hade jag velat länka till Mullbackaskolans ITteknikers hemsida, men den verkar inte finnas kvar.) Ok, ber att få återkomma i frågan. På återseende.

Kommentera

