Ursäkta käre bussresenär

Allt som oftast när jag åker buss i rusningstrafik upplever jag att bussresenärerna inte fördelar sig som mest effektivt över bussens disponibla ytor och sittplatser. Den absoluta klassikern är att, när alla sittplatser är upptagna, någon i mitten av bussen tycker sig ha hittat en fin ståplats och då korkar igen hela mittgångsflödet. En sittplats i den bakre delen blir ledig och personen i fråga står då kvar och hindrar alla andra som står upp att ta sig till den lediga sittplatsen. Ibland blir det så extremt att det finns sju-åtta lediga platser i bakre delen och femtontalet personer som står och trängs framme vid föraren.

Jag får alltid en sån lust att ta ton och organisera samtliga passagerare jämt över bussens sitt- och ståplatser, men hejdar mig varje gång. Främst för att jag oftast själv sitter längst bak och då befinner mig en busslängd ifrån dem det berör. Men om vi tänker oss att jag en dag skulle låta min stämma ljuda i bussen och be någon av de blockerande passagerarna att strukturera sitt resande på ett lite mer effektivt sätt – vad skulle hända?

Är det bara jag som funderar över det här eller står alla ni andra och tänker på samma sak? Finns det kvällskurser på studieförbund där de lär ut hur en beter sig som resenär i den kollektiva trafiken? Kan en anställa någon vars uppgift är att hänvisa respektive passagerare till disponibelt säte? Borde det ingå i civilkuraget att se till allas bästa och aldrig stå upp om det finns en ledig plats? Frågorna är många, finns det några svar?

Kommentera

