En sänkt rösträttsålder

Jag är 21 och förstagångsväljare. För 8 år sen hade jag min partipolitiska storhetstid och då, 2002, hade du kunnat ställa i princip vilken fråga som helst om politik i Sverige och fått ett välartikulerat och genomtänkt svar. Oavsett om det gällt djurrätt, skattepolitik, EU, jämställdhet, vård eller försvaret. Jag var intresserad, läste på och blev därmed oerhört insatt.

I hela mitt liv har jag fått höra ”men alla är inte som du, alla skulle inte klara av att ta ett så stort ansvar som rösträtt innebär”. Nej, alla skulle kanske inte klara av det – men det gäller oavsett ålder. Att medborgare under 18 år skulle sakna rösträtt pga tvivel på lämplighet att kunna ta ställning är ett absurt argument.

Jag godtar inte att min (brist på) ålder används som argument mot mig, inte i några  sammanhang över huvud taget. Inte när det kommer till löneförhandlingar eller förtroende för att ta ansvarsfulla uppdrag. På samma sätt godtar jag inte att åldersargumentet används mot någon annan heller.

Ålder i sig säger inte särskilt mycket. Två härliga egenskaper (?) som ofta kopplas till antalet levnadsår, och som har oerhört stort inflytande på ens livssituation är ”mognad” och ”erfarenhet”. Två, vad jag anser, lama kriterier för att bedöma en människas duglighet i situationer hen kan tänkas att ställas inför. Bryt ner begreppet mognad i de beståndsdelar som idag (oftast) läggs i det – ansvarstagande, noggrann, samt med insikt om sig själv och sitt agerande. Och vad gäller erfarenhet – vem bestämmer vilken erfarenhet som räknas? Att nyligen ha erfarit hur det är att vara ung är en erfarenhet som sällan får tillräcklig tyngd. På samma sätt räknas ofta obetald erfarenhet, som till exempel ideella uppdrag – att träna ett yngre idrottslag eller sitta i elevrådet,  inte in i erfarenhetskvoten. Hittills har jag inte hört en enda vettig förklaring till det beteendet.

Mina tankar, som började vid rösträttsåldern, springer snabbt iväg till att omfatta hela samhället, men det har att göra med att allt hänger ihop. Det går inte att koppla loss ungas rättigheter som medborgare från de på arbetsmarknaden eller bostadsmarknaden. Allt hänger samman. Som vanligt behöver vi börja någonstans och förhoppningsvis är den statliga utredningen om åldersdiskriminering ett bra steg på vägen.

I samband med valet om en vecka är det på tiden att vi som lyckats ta oss över på den andra sidan 18årsstrecket står upp och tillsammans med de som råkar vara yngre lyfter frågan om sänkt rösträtt. Rädda Barnens Ungdomsförbunds kampanj Rösta vid 16 är ett bra sätt att mobilisera.

4 responses to “En sänkt rösträttsålder

  1. Jag håller med dig, otroligt mycket! Och jag ska genast in och läsa på länkarna!

  2. otroligt intressant, sen är det ju också så att när rösträtten kommer vid 18 blir ju ändå genomsnittet på förstagångsväljarna typ 20, och det känns väldigt gammalt. jag har tur och fyller i februari, så jag fick rösta för fyra år sedan, men det är ju inte SÅ många som röstar första gången det år de blir 18.
    sänkte man till 16 skulle ju genomsnittet vara runt 18, vilket känns mycket rimligare om det nu är då man tycker att man är ”röstningsredo”.

  3. Kul att du tycker att frågeställningen är intressant. Jag känner mig själv ganska mycket som en färsking på området, men läser på så gott jag kan. Som vanligt när det handlar om rättvisefrågor är det en svår balansgång mellan sk ”vinstförsamhälletargument” och de rena rättviseargumenten.

  4. Bra med fler som lobbar för detta. Brukar fundera över varför det är tillåtet att göra reklam och pressa politiska budskap mot ungdomar när de inte får rösta. En märklig konstruktion, tycker jag. Med sänkt rösträtt bör även komma myndighetsålder, sänkt försörjningsplikt från föräldrar och möjlighet att ta körkort. (Jo, jag menar det.) Att även inför domstol betraktas som vuxen/myndig vid 16 vore bra.

Kommentera

