för feg för geek

det finns så många saker som gör mig svag i knäna. internet är en av dem. jag älskar teknik, informationsflöden och kommunikation. min absoluta favorit är när de tre kombineras i tekniska lösningar för att öka tillgängligheten och interaktionen kring annars svårtillgänglig information. i hela mitt liv har huvudfokus varit exitstrategi och att finna lösningar som håller även om nyckelpersoner inte finns tillgängliga. fokuset på att hellre lära ut än att utföra åt. att finna enkelheten i det svåra, med övertygelsen om att alla kan lära sig allt bara förutsättningarna är de rätta. jag har träffat så många som funnit min filosofi förkastlig, som hellre vill briljera än dela med sig av sin kunskap. det är det som driver mig att lära mig allt: att se till att informationen sprids vidare.

åter till internet och tekniska lösningar. jag inser att det är några av mina största passioner i livet. men, för det kommer alltid ett men, jag saknar högskolepoäng och längre praktisk erfarenhet. för att kunna utvecklas behövs ett forum, där jag får lov att göra fel och testa mig fram. jag kommer inte att söka mig dit förrän jag sitter med en master i webbutveckling, eller förresten jag kommer inte söka mig någonstans då heller. jag är för feg för att kalla mig geek. livsfail.

2 responses to “för feg för geek

  1. ”Dogg, I heard u like to read, so I put a post in your post so u can read while u read!”

    Jag har grämt mig så många gånger över att jag inte var nördigare när jag var yngre och att jag inte vågat använda mina talanger. Det jobbigaste är väl att jag i efterhand tänkt, ”om jag bara gjort något åt det för ett år sen, när jag trodde att det var för sent, för det var det inte,” och sen tänkt samma sak ett år senare.

    Och NU, när jag snart är så gammal som 24, är jag ändå en halvdan webbdesigner med lite uppdrag, som kommer att plugga webb på högskolan och starta en tutorialtjänst på nätet.

    Jag skäms för att jag inte kan mer än jag gör, och det är ju synd. Men när jag nu väl är på banan räknar jag med att komma ikapp ganska lätt. Vilket är stor tröst i sig, men det är också följande: nästan alla bluffar. Det är lätt att tro att man ligger efter, men de flesta slänger sig med termer de läste om till frukost, och de försöker sälja det de lärt sig av en handfull Photoshop-tutorials. Många är duktiga, men många är skamlösa. Det tog tid för mig att tro på det, och det tar mig ännu längre tid att bli en av dem.

    Jag vet att du lägger ribban högt, men det är typiskt en sån grej som kan få helt motsatt effekt, och som fick det i mitt fall. Mitt tips är helt enkelt att inte ge upp för tidigt. Var deltidsgeek så länge det passar bäst, och när du får tid så kan du gå en termin eller så i interaktiv media eller webbutveckling.

    Hoppas att det här var givande, annars kan det ju lätt ses som lite överdrivet :)

  2. Som vanligt är du mycket klok, Bo. Och ja, det hjälper att höra. Tack.

Kommentera

