Historiekunskaper någon?

Så var det dags igen för de stressrelaterade sjukdomarna. Nu har jag äntligen fått ett utlåtande på min dyspepsi, som med all sannolikhet är vad jag lidit av i större delen av de senaste 5-6 åren. Det som är skillnaden idag mot tidigare är att jag inte längre lever ett särskilt osunt liv. Jag dricker inte kaffe, ytterst lite alkohol och stressar mindre än jag gjort de senaste två åren. Tidigare har jag kunnat lägga av med något av dessa tre och så har det blivit bättre. Så är inte fallet nu, vilket betyder medicinering plus dietist. Jag mår successivt bättre.

Till alla de som skryter om hur många arbeten de har och hur fruktansvärt svårt det är att hinna med allt som bara måste göras vill jag bara säga – lägg av. Ni förstör för alla andra. Och er själva. Det är inte prestige att jobba för mycket. Det är inte prestige att inte kunna säga nej. Det är inte prestige att ”vara så driftig att man inte vill vila”. Däremot är det oerhört fint (och nyttigt!) att säga nej, bara arbeta den tid du får betalt för och lära dig att göra det så kallade ingenting. Både mot de som kämpade före dig, de som kommer efter och dig själv.

För det finns, som alltid, ett historiskt perspektiv på det hela. Läs på om kollektivavtalens historia här. Jag tycker att rättigheter på arbetsmarknaden är fantastiskt och något jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan. Tyvärr väger de, och då särskilt ungas rättigheter, alldeles för lätt och avvecklas så smått i jakten på minskad arbetslöshet och ökad sysselsättning.  Full sysselsättning bör knappast vara ett självändamål. Gå med i facket, stå upp för dina rättigheter och säg nej lite oftare. Det tjänar alla på.

Erlend Øye har gjort en mycket fin tolkning av Daft Punks dänga på temat. Lyssna på resultatet:

The Whitest Boy Alive – 1517

Kommentera

