tempoväxlingarna – gräv om, ta laxpinne

Det finns en felande länk och det är tempoväxlingarna (gräv om, ta laxpinne). När jag var liten och inte kunde somna brukade jag räkna ut alla primtal mellan 0 och 500. Första gångerna hann jag bara till hundra innan jag somnade, men allt eftersom jag lärde mig systemet hann jag längre och längre. Ett tag, när jag var på väg över en magisk gräns någonstans strax över 300 kunde jag inte somna över huvud taget av rent engagemang för att komma vidare. Sen dess har jag testat att lösa sudoku, rita kanelbullar, räkna får och det senaste – anagram. Håller jag mig under sex bokstäver kan jag fortfarande göra det i huvudet. Ska det vara längre ord och meningar kan jag fortfarande bara läsa det baklänges i huvudet. Ofta börjar jag associera fritt kring de orden jag vänder ut och in på och hamnar i helt nya banor utan att minnas vad det egentligen var jag försökte göra. Nu är ett sånt tillfälle när jag behöver ställa om, varva ner, men det går dåligt…. […] <– där någonstans spårar jag ur, igen. Horisontalläge är nog bäst för alla inblandade ajö.

Kommentera

