Skulle svenska hollywoodfruar vara lika spektakulärt om de inte talade svenska?

Jag är förvånad över uppståndelsen kring programmet Svenska hollywoodfruar. Visserligen spär Anna Ankas debattartikel på detbatten, men vad är det som är så mycket förskräckligare än all annan skit på tv? Jag blir förbannad när människor som utger sig för att arbeta för jämlikhet kallar de tre kvinnorna för blåsta brudar.

Plocka bort ordet svenska i titeln, låt deltagarna vara amerikaner istället och vi hade inte haft den här diskussionen.

Jag tror för det första inte att någon människa är blåst. Mitt handlande och mina fördomar har inte riktigt hunnit anpassa sig än, men jag är övertygad om att det inte finns människor som är så kall vi at dumma i huvudet. Vårt handlande hänger ihop med de miljöer och sammanhang vi har vistats i, de intryck fått genom livet och demöjligheter som getts/tagits för att bearbeta dessa.

En aspekt som diskuterats mycket är huruvida man måste ligga sig in i Hollywood för att bli någon och att Anna Anka sagt att hon inte gjort det. Var det första påståendet någon skräll? Blev någon på riktigt förvånad? Jag kan räkna upp ett antal svenska organisationer och sammanhang, med jämlikhetsanspråk, där det underlättar fantastiskt mycket om du legat med rätt person. Vad gäller det andra påståendet tycker jag inte att det borde ligga i någon människas intresse att ifrågasätta huruvida hon talar sanning eller inte. Flera samtal jag tjuvlyssnat på utgår till och med från att ”kvinnor som hon ligger sig till saker”. Per automatik. Fy satan vilken människosyn!

Jag skulle inte kunna tänka mig att leva den livsstil som svenska hollywoodfruar har. Däremot är jag medveten om att den ligger till grund för många av de värderingar som vi matas med genom tv och tidningar. Och jag vill och försöker omkanalisera det till en positiv kraft istället. Nu känns det som att vi alla snarare agerar tvärtom. Vi distansierar och sätter oss över fenomenet. Därmed slipper vi också undan den självransakande reflektionen. Plocka bort ordet svenska i titeln, låt deltagarna vara amerikaner istället och vi hade inte haft den här diskussionen. Jag tror inte problemet egentligen är vad de säger, utan att de säger det – på svenska!

Om fler svenskar på ett nyanserat sätt skulle klara av att diskutera innehållet i Svenska hollywoodfruar, då skulle vi vara nära framgång i jämställda Sverige. Koppla uttalandet om att man får ställa upp på att suga av sin man för att han inte ska vara otrogen till din egen relation till sex. Jag är övertygad om att många, även i Sverige och i ”vanliga” förhållanden, känt samma press. Enda skillnaden är att det inte varit uttalat. Se inte ner på Anna Anka för att hon valt att vara Mrs Anka och gett upp sin egen karriär – problematisera istället! Hur går det att applicera det på Sverige? Hur går det att applicera på ditt liv?

Och var medveten om att KD till att börja med hjärtligt välkomnade den här typen av hemmafruideal. Ta fajten där det faktiskt gör skillnad, hacka inte på enskilda personer.

Jag hoppas att debatten blir mer nyanserad och att fler vågar relatera till sitt eget liv. Hollywoodlivet må vara extremt på många sätt, men de grundläggande värderingarna är på intet sätt unika för det sammanhanget.

Kommentera

