Jo, jag tror på gud, men jag har tyvärr inte så mycket till övers för markpersonalen

I samband med kyrkovalet har jag återigen funderat på om det är dags att ta tag i min religiösa uppfattning. Det är två och ett halvt år sen jag gick ur Svenska Kyrkan. Hittills har det för det mesta känts väldigt skönt. Just nu ser jag det som ett medlemskap, vilket som helst. Jag är inte medlem i saker jag inte tänker vara aktiv i. Det är mycket av självbevarelsedrift – jag blir oerhört lätt engagerad, tar på mig för mycket och har svårt att säga nej.

Anledningen till att jag gick ur Svenska Kyrkan från första början var att jag kände mig obekväm i religiösa sammanhang. Inte särskilt mycket för vad som skedde i just de sammanhangen, utan för hur jag bemöttes av de som tagit avstånd från dem. Under min uppväxt har den ena efter den andra kallat sig ateister, frånsagt sig all tro på en större makt och dragit allt vad religion heter i smutsen – helt onyanserat. ”Jag kan förstå att religion fyller ett syfte i länder med krig och svält, men det känns lite omodernt i Sverige” sa en vän till mig. (Och gav då uttryck för de koloniala tankar samma person stunden tidigare beskyllt kristendomen för att företräda).

Jag har ytterst få gånger hittat sammanhang utanför mitt eget hem som kunnat innefatta öppna diskussioner om religion. Rädslan att verka traditionsbunden och oupplyst har genomsyrat de allra flesta sammanhang. Istället tror man på olika typer av vetenskaper, utan att reflektera över att många av tungviktarna inom naturvetenskapen varit djupt troende kristna och att metafysiken har inslag av övernaturlighet.

Många avvisar kristendomen med motivationen att det är en konservativ kraft som motverkar moderniseringen av samhällets värderingar. I Sverige tas ofta exemplen motståndet mot samkönade äktenskap och kvinnliga präster. Jag håller med om att de värderingarna känns förlegade och med all kraft bör bestridas. Däremot kan jag inte hålla med om att det är en företeelse som är kopplad till kristendomen. Sätt det hela i ett större sammanhang – hur ser resten av Sverige ut idag? Jo, vi har ett samhälle där människor med annan läggning än heterosexuell i stor utsträckning diskrimineras och utsätts för hot och våld. Ett samhälle där endast 1% av börsföretagens VD eller styrelseordföranden är kvinnor. Det säger en hel del om hur utgångspunkten ser ut. Det är enligt mig självklart att vem som helst, med de allra godaste intentionerna, har en hård kamp att gå. Culture will defeat strategy everytime.

Det här resonemanget betyder inte att jag kommer ut som kristen. Snarare att jag vill problematisera den (sk) upplysta, sekulariserade, fritänkande synen på religion. Med framförallt fokus på kristendomen, eftersom det är den som genomsyrar våra grundläggande värderingar. Det finns så klart flera saker som kristendomen har emot sig; en oerhört svart och blodig historia bland annat fylld med korståg och häxjakt; en skrift som i flera texter förespråkar en syn på människor som är allt annat än jämlik; en lång rad av företrädare som förespråkar allt ifrån abortmotstånd, krig och girighet.

Min plan är att läsa Bibeln från pärm till pärm under hösten, varvat med litteratur som belyser olika aspekter av kristendomen. Jag kommer att utgå från mig själv, som hittills inte ser mig som kristen. Jag börjar med att läsa Olle Carlssons Kristendom för ateister och besöka hans Allhelgonamässa på Söder. Sen ser jag fram emot en teologisk diskussion över en öl med en god vän, som jag i nuläget inte delar uppfattning med på området. Vill du vara med och diskutera? Eller kanske höra mer av mina skarpa analyser av hur kristendomen går att kombinera med ett brinnande feministiskt engagemang och en stor skepsis mot institutioner (om det nu blir vad jag kommer fram till)? Fortsätt läsa i höst och hör gärna av dig!

Kommentera

