This is not really happening – you bet your life it is

”Never was a cornflake girl, thought that was a good solution.”
Cornflake girl – Tori Amos

Jag tycker det här är är en fin bit. Men idag 15 år senare måste vi ta nästa steg. Jag tror inte att uppdelningen är så tydlig mellan russin och flingor. Väldigt många av de som stolt berättar hur fina och självklara värderingar de har motarbetar egentligen sitt eget syfte. Tanken är russin, medan självinsikt, medvetenhet och handlande är flingor. 15 år efter tredje vågens feminism genombrott är det på tiden att göra. Och då menar jag göra som i analysera sitt sätt att vara, tänka och känna. Men kanske framförallt att analysera sitt sätt att inkludera. Hur gör jag andra människor delaktiga i de handlingar jag begår och hur undviker jag att exkludera människor i mitt sätt att göra?

Om några veckor ska jag gå en kurs i inkluderande ledarskap och då ska jag fråga hur de egentligen gör? Om de lyckas och vad de har för tips.

Kommentera

