My – stora arkivlådan 1-0

Idag gick jag en match mot mitt jobbs förflutna. Plötsligt insåg jag att jag inte vet någonting alls egentligen som hänt före min tid.

I vårt kopieringsrum har det stått en stor flyttkartong med en förklarande post-itlapp: arkiv. Några gånger har mina företrädare hänvisat till lådan. Av erfarenhet har jag väntat in stunden för rond 1. Idag var det dags. När personalen på förmånsavdelningen började packa ihop sig för dagen släpade jag, inte helt olik en viss Karl-Bertil, ut lådan på golvet vid vår lilla kontorsö. Jag hämtade lådor och tidskriftssamlare att sortera i och när sista personen i vår ända av våning 6 gått satte jag igång. De klena datorhögtalarna fick sköta underhållningen – först EST, sen Röyksopp. Hela lådan tömdes och innehållet sorterades. En sån glädje!

Imorgon ska jag fundera på när jag ska ha tid och göra klart. Kanske på onsdag. Jag hann med några konstateranden i alla fall:

1. Det är en ganska dålig idé att spara en hel tidning när det egentligen bara är en kvarts tidningssida som är relevant att föra till historien.
2. Det är också en dålig idé att spara flera olika versioner av samma dokument – olika antal sidor, olika innehåll, olika layout och olika rubriker.
3. Det är en hemskt smart idé att posera med politiker som snart kommer att dö, t.ex. Anna Lindh. Däremot är jag övertygad om att det inte var ett genomtänkt drag.
4. Det är fruktansvärt roligt att hitta saker från förr. Det kändes lite som att läsa en gammal väns dagböcker, med skillnaden att jag faktiskt moraliskt sett får läsa verksamhetsberättelser och titta på bilder.

Dagens tips är att leta i historiska dokument. Och ja, pappersinsamlingen i soprummet är faktiskt nutidshistoria.

Kommentera

