tvådimensionellt fast komplext

De allra flesta dagar vet jag vad jag är på väg. Idag är inte en sådan dag. Inte för att jag inte vet vart jag är på väg, utan snarare för att jag inte förstår vad riktningen ska vara bra för. Idag är en sådan dag när jag mest befinner mig i nuet och inte känner för att tänka vare sig bakåt eller framåt. Idag är mitt liv tvådimensionellt. En prick där jag befinner mig. Utan att för den skull vara onyanserat eller platt. Jag skulle vilja uttrycka det så här: idag är mitt liv mer konkret. Inga krusiduller!

Igår var nästan mer i nuet, fast ändå någon slags framtidsförankring. Utan krav. Jag och J gick i skogen och plockade blåbär. För, tro det eller ej, men det finns faktiskt små ytor som går att kalla skog även i den här delen av landet. Först cyklade vi. Genom de närmaste villaområdena, förbi ett miljonprogramm, en campingplats och ett varv. Vi lämnade cyklarna vid några trevliga hästar. Jplockade flest blåbär. Jag plockade nedrans många blåbär, fast jag hann också med att befinna mig i tillståndet mellan vakenhet och sömn – liggandes på en filt i mossan.

En vän till mig har fått ett kid. Hen har länge varit en av mina bästa potentiella föräldrar. Det finns hopp för världen och framtiden. Hurra! Jag tror att mitt barn ska få heta som min vän. Om J går med på det.

Nu far snart tåget från Göteborg in i Stockholm. Imorgon är det måndag och arbetsdag. Och jag är på bra och tänkande humör.

Kommentera

