Vardagsfeminism 1

Legally BlondeEtt ypperligt exempel på fantastisk vardagsfeminism är Legally Blonde. Jag och J såg den i lördags. Det här är vad jag är ute efter – praktisk feminism i populärkulturell förpackning. Det här är filmen som bör användas som diskussionsunderlag i skolorna. Filmen där tjejerna i slutändan inte slår ihjäl varandra för den osympatiske killen utan blir vänner – där det går att vara snygg, smart OCH snäll. Det känns så på riktigt.

Sen går det såklart alltid att ifrågasätta saker; hur var det att vara den osympatiske pojkvännen – vad hade han för roller att leva upp till, vad är det för skönhetsideal som förespråkas i filmen etc… Men jag väljer att se mellan fingrarna när det gäller det. I alla fall den här gången. Det går inte att få allt, alltid, ingeting är perfekt och jag är fruktansvärt glad att jag funnit en amerikansk komedi som jag med samvetet i behåll skulle kunna visa för mina barn.

Kommentera

