Hemma i Hägerstensåsen

Inatt kom jag hem. Vi bokade om biljetterna i sista minuten för att slippa sista kvällen i regniga Visby. En veckas jobb tjugofyra timmar om dygnet i ett soligt Visby är nog för att jag ska känna mig nöjd. Imorgon när jag sitter på kontoret igen ska jag lista allt jag gjort och sen utvärdera. Spontant var den här veckan det  bästa jag kunde ha som avslutning på mina första tre månader som bostadspolitisk lobbyist. Nu väntar tre dagar av ihopknytande av säcken innan jag får fyra veckors välbehövd semester. Semester! Ledig semester! Betald semester!

Jag känner mig redan rastlös – jag vet inte hur man gör när man är ledig. Jag vill sortera min visitkortsskörd, boka in möten i jobbalmanackan, köpa en ny skrivbok och boka föreläsare dagen lång. På onsdag ska jag öva mig på att bara ligga i solen och läsa en bok, gå i skogen, tänka på saker som inte rör mitt jobb och packa resväskan för en ledig resa.

Det bästa med veckan är att jag insett att jag är omgiven av människor som kan hjälpa mig att bearbeta min prestationsångest. Jag behöver inte prestera högst jämt, det räcker med att delta på seminarier och i paneldebatter. Jag klarar mig bra utan att oroa mig för prestationen. Efteråt vet jag direkt vad jag behöver göra bättre. Det är bra och bör noteras, men det är inte där mitt fokus bör ligga. Jag inser att de som har höga poster oftast inte är übermench och har ett helt gäng med svagheter – men det hindrar inte dem. Så varför ska det hindra mig? Det är bara att köra på.

Kommentera

