Hungrig svart haj

HajkökHär går det att se Hajen i sitt Hajkök. Det mesta i Hajens värld just nu går i svart. Alltså inte känslomässigt eller symboliskt, utan just konkret färgmässigt. Jag köper svarta kläder, svarta skor, svarta strumpor, snart en svart väska, har svarta lakan och tycker vädigt bra om min tunna, svarta penna. Svart är en praktisk färg. Förutom på sommaren, som det visst råkar vara nu. Dålig tajming, men det är sånt man får leva med tror jag bestämt. Utöver svart har jag också börjat tycka det är fruktansvärt tråkigt att laga mat. Till exempel igår – jag skulle laga lasagne, men hade glömt mjölken till såsen. Blä. Jag fick äta gröt och ägg istället. Nu är i och för sig müsligröt med banan och youghurt och ägg (det sistnämnda dock för sig) något av det bästa jag vet att äta. Jag har alltså börjat med ett belöningssystem. När man har råd att köpa utelunch får man belöna sig själv med en utelunch när man missat att göra lunchlåda. Enkel logik. Hurra!

I Hajköket idag lagas inte fantasimängder med mat. Rättare sagt lagas det ingen mat alls. Äggen kokade jag igår och alla mål mat idag utom frukost har imundigats i mitt arbetes regi. Imorgon har jag i alla fall en ledig kväll. Jag planerar att förtidsrösta och baka kladdkaka. Livet är en fröjd bara man vill.

Oj, nu blev det så där sent igen. Imorgon ska jag infinna mig på Westanders Almedalsfrukost kl 8.15. Trevligt, men tidigt. På återseende. Ajö.

2 responses to “Hungrig svart haj

  1. Jag tycker att Hajen är vackrast i världen och ska laga massor av mat till dig. Snart.

  2. Åh så fint.

Kommentera

