Time to move on, fast också tvärtom

Nu när jag har fått fritid att slå ihjäl är jag tvungen att komma på vad jag gjorde innan jag började arbeta med kulturarrangemang på livstid. Märk mina ord – livstid inte heltid! Jag får backa tillbaka till tiden när jag bodde på Tingsgatan i Arvikas fulaste hus- ett dåligt miljonprogramsbygge med asbestplattor på balkongen, loftgång och tjocka betongväggar som stängde ut allt ljus. Inuti var det till att börja med ganska fint i alla fall. Jag bakade bullar, la pärlplattor, gjorde blandband, sydde kläder, stickade en raggsocka, kokade knäck på julen och komponerade musik på min gitarr. Och så vaknade jag till den här låten av Boards of Canada. Varje morgon i flera månader. Det var fina tider det! Så här kunde det se ut:

Hajhemmet

Knäck i hajhemmet

Det var på den tiden när jag inte riktigt hade förstått hur man vände på bilderna i PhotoBooth, därav viss spegelvändhet. Det var även på den tiden då jag började vänja mig vid ldsbevakning igen, efter 1 års total ignorans av allt vad massmedia hette. Undrar någon varför var det min sista utväg efter att borgarna vann riksdagsvalet 2006.

Omvärldsbevakning på Hajens vilkor

I alla fall – jag har nu lyckats konstatera vilket rikt fritidsliv jag hade på den gamla goda tiden, i min ungdom. Detta leder mig in på steg två – utvärdera de gamla, addera all erfarenhet jag fått under åren som gått sen dess och låta det hela mynna ut i några nygamla hobbies.

På onsdag ska jag utöva hobbiesen åka skateboard. Jag har hittat mina stickor och kan således sticka min andra raggsocka. Hobbies nummer tre är troligtvis att återupptäcka all musik jag lyssnat på de senaste åren. Kopiösa mängder. Utöver Boards Of Canada har jag också nyfunnit Imogen Heap, Juana Molina (och därmed även mitt fd favoritradioprogram Klingan), Dungen och Ebb (som har gjort fenomenala Life is on TV lite längre upp i det här inlägget). Utöver detta ska jag främst utöva min bästa hobby genom tiderna – egodejtandet. I mina ungdomsår gick jag på bio med mig själv minst en gång i veckan, simmade tusentals meter och fikade på många trevliga fik med personen jag kommer bäst överrens med i hela världen. Mig själv.

5 responses to “Time to move on, fast också tvärtom

  1. Alltså ska du göra dig av med mig?

  2. Okej jag tror inte att du ska det. :)

  3. Ja, det glömde jag visst att tala om. Inte. Förresten kan ju du passa på att umgås med dig själv när jag egodejtar så är vi effektiva.

  4. Men du om jag får vara med så kan vi hobbieleka hemma tillsammans. Du kan till exempel lära mig att sticka.

  5. Okej, kom hit då!

Kommentera

