Söndag och Gudrun

Idag är det söndag. Därför har jag gjort söndagssaker. Till att börja med sov jag länge imorse och åt frukost framför svtplay. Sen har jag packat upp lådor tillsammans med J, det börjar faktiskt se ut som att vi bor här på riktigt nu, utan flyttlådor. Nästan. Avslutningsvis på söndagkvällen är det tvätt och förberedelse inför veckan. Fy så trevligt att ha någonstans att bo och ett jobb att gå till. Jag är fascinerad över min glädje till stabiliteten.

schyman

Frukostteven på SVTplay visade Grillad med Gudrun Schyman.

Grillad är troligtvis  SVT:s sämsta programidé sen Andra Avenyn. En handfull ganska dåliga komiker får ett par minuter på sig att leverera kassa oneliners på bekostnad av avsnittets gäst. Gästen har med sig två goda vänner som också får ett par minuter på sig att leverera ännu fler kassa oneliners om komikerna som häcklar gästen. Vännen kostar i vissa fall även på sig att häckla sin gode vän gästen samtidigt. Hela programmet leds av en programledare som kopplar ihop de olika komikerna och vännernas onliners med ännu sämre oneliners. Avlutningsvis får gästen ett gäng minuter på sig att såga alla andra i programmet på ett småtragiskt men samtidigt käckt sätt. Första gången jag kom i kontakt med Grillad var när Sanna Bråding var gäst och komikerna drog skämt som ”Sanna Bråding har suttit i fängelse. Haha.” och ”Sanna Bråding dejtar bara svarta män. Haha.”. Jätterolig och bra underhållningsteve. Inte.

Avsnittet med Gudrun håller samma usla standard som de föregående tills det är Bob Hanssons tur, 25:47 in i klippet. Han liknar komikerna vid ”formbröd – det är vitt, platt och det är så fullt av luft”. Och fortsättningen av hans tal till Gudrun… se det!

Till slut, 37:20, är det dags för Gudrun: ”Jag är lurad. Jag är förd bakom ljuset. Jag skrev på ett kontrakt där det stod att jag skulle bli grillad – jag har inte ens sett någon glöd i det här. Jag blev lovad att träffa Sveriges främsta humorister, en humorelit. Var är den? Jag skrev på kontraktet, det gjorde jag, men jag skulle förmodligen ha ställt fler frågor.” Sen fortsätter hon med ett anförande som dödar programmet en gång för alla och avslutar med att uppmana de som är trötta på att se henne överallt att skicka henne till Bryssel den 7 juni.

Gudrun vann. Jag är nöjd.

One response to “Söndag och Gudrun

  1. Jag gillade också Bob Hanssons formbrödstal! Det bästa det programmet kunnat leverera hittills imo.

Kommentera

