Bostadspolitik i kubik

Ytterligare än dag i historieskrivningen. I morse vaknade jag med väldigt lite röst. Det var mest pip. Efter frukosten började det arta sig lite grann, jag kunde prata även om det mest var mellanregistret som gick fram. Barbro Engman drog hyresrättsläget idag på förmiddagen. Väldigt nyttigt. Efter det passet var min röst nästan helt med på banan igen. Fin vårsol över Kungälvs vyer, som ser ut att vara ett skolboksexempel från geografin över hur samhället ser ut. Ni vet en sån där bild där allting finns med – industri, miljonprogram, villaområde, vindkraftverk, kraftledningar, vattendrag, ett bruk, hamn, åker, skog, berg… you name it. 

Efter lunch var det ett seminarium om Hyresmarknaden, bostadspolitik och hyresgästernas organisering under 1900-talet. Jag blir totalt förälskad i den typen av kunskap. Nutidshistoria med ett socialt perspektiv. Boendeutvecklingen i de svenska storstäderna, med Malmö som exempel. Möllevången och Limhamn, urbaniseringen och boendeutvecklingen som i ett nötskal. Visste ni att flyttströmmarna är större från västra Malmö till Stockholm än från västra Malmö till östra Malmö. Det är helt absurt. Och apropå rubriken, bostadspolitik i kubik. Visste du att man i Malmö i början av 1900-talet räknade bostadsyta i kubik och inte kvadratmeter. Detta för att det fina i nybyggena ansågs vara rymden, som man i de äldre husen inte hade haft. Rymd med fin luft och ljus var viktigare än själva bostadsytan. Fränt.

11118

Efter föredraget var det ett seminarium om Bostadsbristens konsekvenser och lösningar för framtiden som Elsa var med i. Representanter för Hyresgästföreningen och YIMBY var också med. En samstämmig kör som presenterade flera fina lösningar, nu gäller det bara att politiker och byggare hoppar på tåget också. Vilket förhoppningsvis kommer att vara det positiva som den här finanskrisen för med sig. Det är nu det är dags att inse att det inte går att förlita sig på en målgrupp, som dessutom är väldigt konjunkturskänslig, utan satsa bredare. Därmed också satsa på boende som unga kan efterfråga. Alltså billiga hyresrätter.

Dagen avslutades med trerätters och mycket bostadspolitik kring mitt bord. Jag känner att det är mycket kvar att lära, men det är skönt när stämningen ändå är såpass ödmjuk att det går att våga sig in utan att vara polsak på bostadsfrågor. Snart så är jag ju det ändå, så då skulle det inte längre vara ett problem. 

Efter en intensiv dag är det rätt svårt att varva ner. Jag är trött och skulle behöva somna ganska snart, i alla fall för att bli lite friskare. Jag är sjukt speedad och inspirerad. Det finns så mycket grymma människor i världen, som gör så mycket grymma saker. 

Imorgon är det praktiska workshops. Jag tänkte gå en i vision och målformulering. Sen ska jag in till Göteborg och träffa V och A. Det blir någonslags farväl, i alla fall i den relationen vi har nu. Däremot hoppas jag att jag får tillfälle att arbeta mer med dem framöver. Tokgrymma är de! Efter det ska vi snacka Göteborgs lokalavdelning i några timmar. Det ska bli kul att få ansikten på namnen och mejladresserna. Jag behöver nog förresten skaffa mig en bok där jag samlar namn och foton på människor jag möter. Det är sanslöst svårt att komma ihåg alla. Det är minst 5 nya ansikten per dag. Oftast fler.  Men jag tänker att har jag lärt mig så här mycket på 3 veckor, hur mycket kommer jag inte då ha lärt mig på 3 månader. Eller 3 år! Det är konstigt vad saker kan förändras så snabbt.

2 responses to “Bostadspolitik i kubik

  1. Jag har en teknik jag kan lära dig. När det gäller namn alltså. Jag lärde mig 20 namn på okända personer på 10 minuter.

    Grymt intressanta saker du gör. Jag tror att du blir polsak illa kvickt. Fast kalla dig inte polsak. Otroligt töntig förkortning haha.

  2. Grymt! På tisdag då?

    Ok, jag vet det är töntigt. Förresten är det samma sak att vara sakkunnigt politisk som politiskt sakkunnig?

Kommentera

