Lite diktatur skulle bara vara nyttigt

Just nu går den mesta av min tid på jobbet till att dra i årsmötesformalian för våra lokalavdelningar. Syning av stadgeparagrafer, formulering av verksamhetsberättelse, se till att kallelsen går ut till alla senast x dagar innan årsmötet, fokus på att förankra verksamhetsplanen bland medlemmarna.

Jag vet med andra ord vad det innebär att hålla årsmöten. Jag vet också att det skulle vara mycket enklare att bara bjuda in vissa, inte skicka ut några handlingar och inte informera om möjligheten att motionera. Men, vad skulle det vara för vits då?

Jag tycker att det ska vara självklart att som medlem i en organisation värna om sina demokratiska rättigheter utan att behöva känna sig besvärlig. Man ska inte behöva fråga. Det ska komma serverat.

Tyvärr fungerar det inte så överallt. Faktumet att man kan bli av med bidrag för att man misskött sig med årsmötet är tydligen inte en tillräcklig morot. Det är tråkigt, men ibland så får jag för mig att det bara är ren tur att vi fortfarande har demokrati.  

Kommentera

