Jag ♥ bostadspolitik

Idag var vi i Norrtälje på seminarium om att bygga för unga. Elsa höll en presentation av jagvillhabostad.nu, sen var det Huge Fastigheter som vi byggt Vill Bo i Huddinge tillsammans med, Stockholmshem som vi bygger i Råcksta med just nu, Fastighetsägarna, Sveriges Byggindustrier samt en arbetsmarknadsforskare från RATIO. Arbetsmarknadsforskaren pratade om den bristande konkurrensen inom byggsektorn. Sjukt intressant. För första gången på länge blev jag peppad på att plugga igen. Ironiskt nog tror jag att det har att göra med att jag nu har ett jobb som jag tycker är väldigt kul. Då tänker jag att: jo, men det här som jag nu jobbar med, det skulle vara kul att plugga. Fruktansvärt ironiskt. Andra saker som jag har funderat över under dagen är hur det går att maximera medborgardialogen vid byggprocesser och samtidigt snabba på planprocessen. Är det möjligt? Finns det någon som faktiskt redan gör det? Och dagens största tanke. De tre politiska hjärtefrågorna i Sverige har länge varit vård, skola, omsorg. Borde det inte vara vård, skola, omsorg OCH boende?

Nu är jag hemma i mitt hem som kommer att vara mitt hem i ungefär 10 dagar till. Effektivt sett är det snarare 4 dagar eftersom jag drar till Kungälv, Göteborg och Malmö innan jag sen åker hem för att packa. När jag sen kommer tillbaka till Stockholm bor jag inte i Solna längre. Tråkigt, eftersom mina sambos är väldigt snälla och trevliga. Bra, eftersom jag äntligen kommer att kunna hålla ordning på mina saker för att de inte längre kommer att ligga i en och samma resväska. 

Idag har jag även fått köpa mig en fin klädsel att ha på alla fina tillställningar med klädkod jag har börjat gå på. Mitt första plagg på år och dag som är vitt. Spännande att se hur länge det tar innan det har ändrat färg. 

Nu ska jag äta paj, varva ner, ta en tur på skype och sova tidigt. Imorgon blir en lång dag. Ajöss.

2 responses to “Jag ♥ bostadspolitik

  1. Men du måste ju tänka på att praktisk erfarenhet genom att jobba med något förmodligen är bättre än alla akademiska utbildningar som finns.
    Se det som att du pluggar bostadspolitik på en utbildning med 100% praktik.

  2. Du är nedrans klok. Tack för perspektivet. Puss.

Kommentera

