Det här var det dummaste jag hört…

DN har släppt in ja-till-livet-rörelsen i sin ledarredaktion. En människa sitter och skriver att statistiska undersökningar visat på att subventionerade preventivmedel leder till ökade tonårsaborter. Jag undrar vad det är för statistik. Jag tror inte att folk har mindre sex för att det är dyrare med p-piller eller vad man nu väljer att använda.

Att inte subventionera preventivmedel blir i många fall en ekonomisk belastning på många unga kvinnor. För ja, tro det eller ej, trots att man oftast är två i ett heteroförhållande är det vansinnigt få pojkvänner som vill betala för det gemensamma skyddet.

I dagsläget har jag mest erfarenhet av de värmlänska subventionerna. De går utpå att man kan få de hormonstarkaste p-pilrren till nedsatt pris, men inte de snällare pillren och inte heller p-ring. I Solna däremot där är alla tre subventionerade. Ett paket med tre p-ringar kostar drygt 300 spänn i Arvika. I Solna kostar den 30 (!) kronor. 300 spänn är också vad de snällare p-pillren kostar i Arvika. Alltså dem som man inte utvecklar depressioner av. P-piller är förresten djävulens uppfinning. Eller i alla fall faktumet att ungdomsmottagningarna tills nyligen bara har framhållit p-piller som ett alternativ. Jag och många med mig upplever det som ett stressmoment, där man måste komma ihåg att ta det förbankade pillret samma tid varje dag. Vem pallar att komma ihåg det?

Jag blir galen! Alla moraliserar som fanken över det här med sex och unga föräldrar. Lägg ner. Det är väl upp till mig om jag vill ha skitmycket eller skitlite sex. Och vad jag gör för åtgärder för att inte bli med barn, eller för att bli med barn.

Den här debatten startade efter att en viss åklagare meddelade att han tänkte åtala landets ungdomsmottagningar för att de skriver ut p-piller till minderåriga. Jag kommer inte ihåg brottsrubriceringen, men det var i stil med ”medhjälp till sexuellt utnyttjande”. Trams.

Och välargumenterande blev inte heller den här texten. Frågan är hur man argumenterar sakligt när motståndarsidan bara ägnar sig åt hittepåarhumentation utan saklighet så långt ögat kan nå. Jag blir trött.

One response to “Det här var det dummaste jag hört…

  1. jag håller med dig! det är väl upp till var & en hur man vill skydda sig eller inte skydda sig..
    själv är jag livrädd för allt vad hormoner heter och har aldrig vågat stoppa i mig ett endaste p-piller, men då står jag också mitt kast och är benhård på att använda kondom. det funkar bra för min del i alla fall!

Kommentera

