Intellektuell och folklig?

sonja_medium3 och c85cb883-6323-48c0-966e-8800793646ed2 ?

Jag blir trött. Det känns som att människor i min omgivning har bestämt sig för att Isabella Löwengrip är irrelevant. Hon är inte irrelevant. Hon är högst relevant för alla som har något slags intresse av attitydförändringar i samhället. Löwengrip gör mig kluven, på flera sätt. Hon är en sann entrepenör, en förebild som är mer än ett piffigt utseende. Hon föreläser, skriver debattartiklar, presenterar politiska frågor för sin läsekrets… Jag håller inte alltid med om det hon skriver, men det tycker jag är mindre viktigt.

Visst finns det en problematik med att lyftra fram ett så hektiskt liv som något att sträva efter. Löwengrip är en duktig flicka, men inte i det fördolda. Hon tar plats.

Isabella Löwengrip skapar förvirring i mig. Jag känner instinktivt att hon är bra, men tvekar inför det politiskt korrekta ställningstagandet. Det är smått förbjudet att förespråka Löwengrip om man samtidigt förväntas vara intellektuell feminist. Det gör att det är svårt att diskutera fenomenet Blondibella i en feministisk diskurs.

Min största frustration är insikten om att människor hellre prettoförkastar än diskuterar ett fenomen. Jag tror att det är farligare att ignorera en såpass stor påverkansfaktor än att släppa in det i diskussionen. Vad är det vi är rädda för? Att Isabella Löwengrip ska ta låta de vi själva uteslutit, på grund av bristande förmåga i genusteoretiskt rabblande, vara med. Är det prestige? Vad är det som är så farligt med populärkultur? Måste allt vara svårtillgängligt för att vara bra? Kan man inte göra konst/politik/samhällsyttringar på ett seriöst sätt och samtidigt bjuda in alla? Var finns motsägelsen? Jag kan inte hitta den. Jag vill vara intellektuell OCH folklig.

2 responses to “Intellektuell och folklig?

  1. ja! och hela samhällsutvecklingen och bloggars makt och hur unga påverkar vad som händer (och hur unga tar efter vad som händer i deras värld on THE internet) och om hur viktiga unga människor är! och nej, isabellas åsikter är inte mina åsikter MEN hon är banne mig ett fenomen utöver det vanliga OCH hon är ju hejdundrande duktig på det hon gör. hatten av! faktiskt.

  2. jag håller med dig helt och hållet, bra inlägg

Kommentera

