Lyxförpackad massreflektion.

Det är nu ett tag sen jag slutade att vara arg på heltid. Min taktik sen en tid tillbaka är istället att genom frågor och intresse av andra människor åsikter få folk att reflektera med utgångspunkt i sig själva. Jag tror inte längre på att missionera. Hellre att det tar lite längre tid och är helt genomtänkt än ett dåligt förankrat och snabbt genomförande av den feministiska visionen.

I samband med min att min inställning till kampen förändrats har också mina reaktioner på samhällsordningen förbytts. Där jag tidigare skyddade mig med direkt ilska är jag idag mer sårbar.
N.E.R.D vs Lil’ Kim på Way Out West i augusti var ett av de första emotionella uppvaknanden jag gjort.

Jag avskyr dubbelmoralen i att kalla sig feminist men fördöma kvinnor som inte anses vara rätt. Tyvärr har det varit ett smått tabubelagt diskussionsämne i de kretsar jag tidigare rört mig. Jag efterlyser en nyanserad diskussion. Är Britney Spears ett feministiskt fenomen? Hur ser den fjärde vågens feminism ut? Hur för man bäst en kamp för total jämställdhet?

Jag tror att det är dags att förpacka feminismen i lyxförpackning. Inte bara, men som ett komplement.

”Nobody wants to be dancing to political songs. Every bit of music out there that’s making it into the mainstream is really about nothing. I wanted to see if I could write songs about something important and make it sound like nothing. And it kind of worked.” – M.I.A.

Som av en händelse trillade jag in på YouTube och kom över Beyonces nya video If I Were A Boy. Jag blev berörd. Ledsen, men också glad. Jag hoppas att det inte är en engångsföreteelse. Mer ifrågasättande. Mer omkastade roller. Mer experimenterande med fördomar och tankar kring vad kön är och gör. Ifrågasättandet måste bli en naturlig del i allas vardag. Massreflektion är den nya revolutionen.

3 responses to “Lyxförpackad massreflektion.

  1. Kul med blogg. Jag vill tipsa om tre andra bra bloggar som du borde länka till.

    http://galaxencreative.blogg.se
    http://tajt.wordpress.com
    http://klubbhajp.blogspot.com

  2. Hej My! Vilken intressant fundering!

    Och tack för din kommentar! Jag hjälper dig jättegärna, mitt liv är så innehållslöst just nu ändå, jag behöver göra lite nytta utöver jobbet ibland! Jag jobbar ju på Grolink, som är företaget som Kari & Gunnar (mina extraföräldrar, duvet) har. Företaget arbetar med att utveckla ekologisk odling i U-länder, men jag jobbar mest med en mässa i Tyskland.
    Berätta vad du är intresserad av att veta!

    Och, hur är det med dig nu för tiden? Din pappa (Johan, va?) var hos oss förra veckan eller så och köpte lite sylt, men ska jag vara ärlig hade jag inte förstått att det var han om inte någon frågat hur ”det är med flickorna” och han berättade om dig och Moa.
    Det var så länge sen allting.. Och oj, vad jag kände mig sentimental plötsligt! Men du, säg till! Vad vill du ha hjälp med? Du kan maila mig om du vill (adressen jag angett), om du har några specifika frågor sådär.. :)

  3. åH my DU äR SÅ jÄDRAns SMART! vILL hA MER DIG!
    sorry fÖR capslock OCH aLLt!

Kommentera

