The Go! Team.

The Go! TeamAtt återvinna skräp känns ju självklart, men det går att återvinna massa andra saker också. Musik till exempel. Vi ringde upp Ian Parton i fantastiska The Go! Team och snackade samplingar. Om hur något gammalt kan bli något helt nytt.

Var, när och varför startade The Go! Team?
The Go!Team startades faktiskt på grund av en spelning vi fick i Sverige 2004. Fram tills dess hade jag jobbat själv. Jag skrev låtar som jag ville höra, men som ingen annan skrev. Inspelningarna gjorde jag med en sketen gammal fyrakanalsbandspelare och en sampler för att försöka hitta ett ljud som lät trashigt och fint på samma gång. Jag skrev musik som jag verkligen ville att andra skulle höra och jag ville framföra det för publik. Plötsligt hade jag en spelning i Sverige inbokad, men inget band, så jag fick sätta upp annonser och ringa vänner och alla andra jag kände för att få ihop musiker. Ett par veckor senare hade jag ett band och vår första spelning gjorde vi inför flera tusen personer. Det gick bra och efter det rullade det bara på. Varje vecka bokades nya spelningar in och snart kom vi på oss själva med att spela i både USA, Australien och Japan. Allting gick väldigt fort.

Förändrades musiken när ni blev ett band?
Jag vet inte riktigt. För mig har grundidén alltid varit densamma. Jag har fört samman ljud jag gillat även om de kanske inte förväntas passa ihop. Vi gör det som ingen annan gör och vi kan skapa miljoner av ljud. På så sätt skiljer vi oss från den stora massan av band som enbart bygger upp sitt sound kring gitarrer. Vi kan kombinera ljud i all oändlighet och det slutar aldrig att bli intressant.

Hur kommer det sig att ni har två trummisar?

När vi hade satt ihop bandet visade det sig att tre av oss var trummisar, så det blev bara så. Men jag har alltid tyckt mycket om dubbla trumset. Det låter väldigt bra och dessutom tycker jag att det är ruskigt snyggt. På ett sätt blir det som en show i showen.

Ni kombinerar många genrer i ert musicerande, kombinerar ni musiken med annan konst också?
Ja, vår musik är väldigt visuell. Några av mina referenspunkter till musiken är b-filmer, biljakter, På våra spelningar använder vi stora skärmar där vi visar super-8filmer. Så vår musiken byggs upp tillsammans med det visuella.

Ni använder mycket samplingar i er musik, både på skivorna och på scenen. Berätta!
Samplingar är en viktig del av vår musik, men på scenen märker man dem inte så tydligt. Trots att vi är sex stycken på scenen så kör vi med orginalsamplingarna. Det blir aldrig samma känsla om vi skulle spela samplingarna live. Nu spelar vi tillsammans med samplingarna. Allt blir som en vägg av ljud.

Finns det någon typ av musik som är lättare att sampla?
Det är svårt att säga. Jag gillar inte att använda ordet lätt när jag pratar om musik. Musik är inte enkelt. Jag lyssar överallt efter saker att sampla. Min inspiration hämtar jag överallt – dokumentärer, Bollywoodsoundtrack, undervisningsfilmer… Jag letar dock oftare på mer ovanliga ställen än lättlyssnade skivor när jag är på jakt efter något att sampla.

Är det någon musik du aldrig skulle använda dig av?
Allt för välkänd musik aktar jag mig för att sampla. Dessutom tror jag att jag ogillar mer musik än vad jag gillar. Till exempel r’n’b, metal, klassisk rock, barnsånger och mycket av den indien som spelas nu står jag inte ut med. Det finns många exempel på samplingar som har använts för mycket. Jag tycker det är billigt att sampla alltför välkända låtar. För mig handlar det om att använda sig av andras musik för att skapa något helt nytt. Det är svårt om folk redan har en relation till låten man samplar.

Hur växer nya låtar fram?
Hos mig växer nya låtar fram hela tiden, lite som ett pussel Jag har idéer nerskrivna på lappar överallt. Dessutom har jag alltid med mig min mobil och en diktafon så jag kan spela in ljud vart jag än befinner mig. Till slut fastnar någon av alla idéer och melodier och man kan inte sluta att nynna eller sjunga på den. Då brukar jag inse att det är en bra refräng. Sedan bygger jag upp låten kring den melodin. Hela tiden är det ett virrvarr av mina egna och andras melodier. Processen kan bli ganska lång, men plötsligt har man en färdig låt.

Jobbar The Go! Team som en grupp, eller skriver du alla låtar?
Jag är den som är mest intresserad av att leta samplingar, så oftast skriver jag alla låtar. Sedan hjälps vi åt i studion. Jag är bra på att skriva musiken, medan de andra många gånger är bättre musiker och skriver bättre texter än mig.  Vi är inte riktigt ett band som gör allt tillsammans, utan mer någon slags mellanting. Det första allbumet var väldigt mycket mig, nu är det mer allas sound.

Hur ser du på The Go! Teams framtid?
Jag är fortfarande intresserad av att göra låtar som ingen annan har gjort förut. Mitt mål är att det, när man lyssnar på The Go! team, ska låta som att man byter mellan olika radiostationer. Jag vill att våra låtar ska verka lite schizofrena. Det är någonting ingen riktigt har upplevt tidigare. Jag har också blivit intresserad av o-hiphopig scratching, det är en underskattad ljudeffekt. Såklart finns det många förväntningar på vår nästa skiva, men jag vill göra musiken på mitt sätt och inte stressa fram något.

Arvikafestivalen använder sig av två motton, “Kärlek till skogen” och “Live the Music”. Känner dig igen dig I dessa motton?
Mitt favoritsätt att se på musik är att se det som ett soundtrack till livet. Jag har alltid gillat tanken på att se mig själv ovanifrån, med hörlurar, eller åkandes i en bil, lyssnandes till musik. Jag vill att det ska vara ungefär som I en film. Jag tror att det är det bästa sättet att använda musik på.
Jag tror inte att musiken kan förändra världen, men jag tror att det kan göra livet mer intressant.

Så vilken typ av film är The Go! Team?
Vi förändras hela tiden, men just nu tror jag att vi är en motorcykelfilm. Eller en film som handlar om olika människor som åker runt på en buss

Slutligen, finns det något du vill säga till er publik på Arvika?
Vi gillar inte att skryta, men såklart vill jag att ni kommer förbi vår spelning!

Kommentera

