Franck Rivoire – en inverterad Danger.

dangerEfter att ha producerat fransk techno, 8-bit och electropunk gick Frank Rivoire över till att göra eget. Genom att ta sitt inverterade jag skapade han Danger. Ett genialiskt drag tycker vi på Arvika och gjorde honom till Slammer Act.

Hur känns det efter ett dygn på slammerturné?

Det känns helschysst. Det var en cool kväll igår i Göteborg. Det är kul att folk har förväntningar. Jag och David, som sköter det visuella, ser fram emot att möta Stockholmspubliken ikväll. Och resan i minibuss från Göteborg var suverän.

Vem är Franck Rivoire?

Jag är en ung musiker som gör elektronisk musik. Mina största influenser är bland annat highschoolfilmer från 80-talet och tv-spel. Amiga var den första datorn jag köpte och jag spelade massvis med spel på den. Jag tycker om ljuden, så Amigamusik är en stor inspirationskälla för mig. Tidigare har jag studerat konst och jag vill verkligen göra mina arbeten med enbart influenser av populärkultur. Det behöver inte vara underground för att vara intressant.

Låttitlarna på din första EP har titlar efter klockslag. Betyder de något särskilt för dig?
Namnet på min första EP är ett nummer. Jag tycker om nummer. När jag gör musik så försöker jag att ge varje spår en egen känsla, men jag vill inte ge någon riktlinje i titeln. Därför använder jag väldigt raka och neutrala titlar som klockslag. I samma veva som jag kom på det bestämde jag mig för att döpa min debut-EP efter releasedatumet.

Du gör dina egna visuals. Hur interagerar din visuella konst med musiken?
Jag kan inte kontrollera vad människor känner när de hör min musik, men personligen associerar jag direkt till bilder. Jag är illustratör och tycker om att berätta sagor, så min musik och det visuella är som berättelser. Det visuella och auditativa går parallellt med varandra. Jag gör en bildskiss i mitt huvud som jag sen producerar musik efter. När jag är klar klipper jag isär allt imaginärt och sen försöker jag att omorganisera alla bitarna.

Hur väljer du de visuella samplingarna?
I början av ”filmen” så ser man en sekvens där han springer och en startbild för ”spelet” Danger. Jag har inte hunnit göra så många bilder till det visuella än, så jag var tvungen att hitta på något annat att fylla ut med. Jag använder samplingar från dokumentärfilmer, spelfilmer och nyhetsprogram som passar ihop med Dangers verklighet. De samplingarna jag har valt försöker också plocka fram en nostalgisk känsla. Vi använder till exempel Predator. De människor som är med i klippen gestaltar sinnesstämningar och uttryck som passar med musikens universella känsla. Jag väljer ut klipp som går att scratcha, för att plocka fram klichéerna ur filmerna och bilderna. Meningen är att du ska få känslan av att du har sett det förrut, känna igen sinnesstämningen, men inte lyckas koppla vilket sammanhang den ursprungligen hör hemma i. Ibland kan du se Harrison Ford eller Arnold Schwarzenegger, men de allra flesta bilderna är abstrakta.

Så Danger är inte bara namnet, utan även temat för projektet?
Ska jag vara ärlig så valde jag namnet bara eftersom jag är en väldigt blyg person själv.
Jag är rädd för många saker och jag tror att många andra människor i Euroopa är i samma situation. Det beror till stor del på politikerna. Folk tror att det finns våld överallt, och till viss del är det väl sant. Men det blir absurt när man inte kan gå någonstans utan att se skyltar där det står ”varning, fara” och ”förbjudet att passera”. Det är det enda som står på väggarna. Det är ett väldigt intressant fenomen. Jag valde att döpa projektet till en inverterad version av mig själv, eftersom jag arbetar med projektet hela tiden.

Hur föddes idén till Dangers utseende?
Kostymen är inte klar än, just nu liknar den mest en neo-spiderman. Anledningen till den är inte så svår. Som människa vill jag bara uppträda i fiktiva landskap och biilder. Min karaktär med svart skinn och vita ögon är så långt ifrån den här verkligehten det går att komma. Han ser isoteriskt mystisk ut och det är därför jag valde en så pass simpel kostym – bara svart och vit. Jag brukar ha en t-shirt på mig också, för att symbolisera att han försöker att vara normal, men misslyckas på grund av huden och ansiktet. Du kan inte se på ögonen om han är glad eller ledsen.

Hade du en tanke om Dangers slutresultat när du började eller är det en produkt av lång utveckling?
Jag vill göra Dangers utveckling tillsammans med mig själv. Danger växer tillsammans med mig och utvecklas under resans gång. Jag vill inte sätta permanenta riktlinjer eller ramar från början, utan ville ha friheten att se vart det hela bär av sig själv.

Hur ser din vardag ut just nu?
Jag tycker om när jag inte har så många gig. Just nu vill jag bara arbeta med min egen musik, remixer, bilder och visuals. Jag arbetar på mitt album. Jag tror att jag behöver skaffa slavar, för jag sover inte så mycket längre. . Det är en hel del att göra. Samtidigt uppskattar jag verkligen att få vara här och spela. Jag försöker att kombinera turnerandet med mina skapandeprocesser även om det är svårt.

I april gjorde jag klart ett gäng remixer, bland annat Sebastien Telliers Divine och We are scientists Chick lit. Nu försöker jag att koncentrera mig på mina egna produktioner. Det är tänkt att det kommer en EP i höst och albumet ska släppas i början av nästa år.

Vad ser du mest fram emot på Arvika?
Jag vill att min show ska ha blivit lite större och att den interagerar ännu mer med publiken. Jag är väldigt nyfiken på Arvika. Det är en schysst line-up, med flera band jag vill se och jag ser fram emot att vara en del av det.

2 responses to “Franck Rivoire – en inverterad Danger.

  1. French version please :)

  2. Pingback: google translate « una verdad se inventa con suma precisión

Kommentera

